دکتر محمود مرادخانی(تهرانی)، خواهرزاده آیتالله خامنهای که از مخالفین دایی خود محسوب میشود،
«روشنفکری مذهبی» از سروش میپرسد: «همواره از خود میپرسم چرا امثال شـما ظلم رژيم
جنايتکار جمهوری اسلامی را تنها امروز به اين وضوح میبينيد؟ مگر ظلمهای رفته بر ديگران در
طی سی و دو سال عمر نکبتبارجمهوری اسلامی، که خارج از محدوده خانوادگی شما بودهاند،
ظلم نبودند؟»
متن نامه دکتر محمود مرادخانی که به خودنویس ارسال شده به شرح زیر است:
جناب آقای عبدالکريم سروش
بسيار مسرورم که بالاخره شما و امثال شما به ماهيت خبيث سردمداران رژيم جمهوری اسلامی واقف
آمديد. نامه اخير شما را خواندم.
چه خوب که پس از انتظارها، خواست ما بر شديد الحن شدن نوشتههای شما تا مقداری برآورده شد.
آن موقع که ما جنـگطلبیها و آدم کشیهای خـمينی و سـپس نـوچههای بازماندهاش را به باد انتـقاد قـرار
میداديم ، تنها بوديـم و امثال
شـما در جبـهه مقابل هنوز به فرهنگ خرافات به قول خودتان کافرپرور حضرات اعتقاد داشـتيد.
در اين مختصر می خواستم تنهـا به دو نکته خلاصه وار اشاره کنم و اميدوارم که به آنها شما توجه
و تفکر عميق بنماييد.
نکته يکم اين اسـت که همواره از خود میپرسم چرا امثال شـما ظلم رژيم جنايتکار جمهوری اسلامی
را تنها امروز به اين وضوح میبينيد؟
مگر ظلمهای رفته بر ديگران در طی سی و دو سال عمر نکبت بارجمهوری اسلامی، که خارج از
محدوده خانواده گی شما بودهاند، ظلم نبودند؟
هنگامی که ثريا مهريزی برای خبرگيری از شوهر بیگناهش به زندان وکيل آباد مشهد میرود ،
او را نيز میگيرند و به همراه شوهرش اعدام می کنند . سال ۱۳۵۹ بود. بسياری در خواب خوش
و اما ما، هر چند که از خانواده ما نبود، هر آنچه را توانستيم انجام داديم. علی خامنهای در جريان
بود ولی هيچ نکرد! قاسم فردی بود که علی خامنهای در جلسهای (قبل از انقلاب ۵۷) در موردش
گفت: اگر دختر می داشتم به قاسم می دادم! هم ثريا را و هم شوهرش قاسم را علی خامنه ای
شکنجه کرد و کشـت.
هنگامی که دانستيم که سينما رکس آبادان را برای اسلام و برای خدا به آتش کشيدهاند، بسياری باز
هم در خواب بودند و نديدند و نشنيدند، ولی ما بوديم و فرياد برآورديم، هر چند فرياد ما آنزمان جيغی
تنها در اقيانوس سکوت به اصطلاح روشنفکران اکثرا مذهبگرا بود! و .... و هنگامهای بسياری
ديگر را میتوان برشمرد.
نکته دوم اينکه مناسب است اشارهای کنم به جمله زيبا و بسيار درست ديپلمات جدا شده از رژيم،
آقای احمد ملکی که میگويد: اولين راه مبارزه با ظلم، ترک ظالم است. آيا زمان آن نرسيده است
که شما نيز ترک ظالم به معنای واقعی آن را بکنيـد؟ آيا روشنفکر مذهبی میتـواند وجود داشته باشـد؟
به باور من در مذهب و مخصوصا در اسلام، روشنفکر معنا و مفهوم نـدارد. چرا که روشنفکر نوآور
است، به امروز علم دارد و تلاش در ساختن فردايی نوين را دارد. اما در مذهب تلاش تنها در توجيه
نقل قولهايی است که حتی صحت نـقل قولی آنها مشخص و معلوم نيسـت. چگونه يک روشـنفکر مذهبی
میتواند فلسفهای نوين را ارائه بدهد؟ مگر آنکه روايـت و يا حديثی جديد را بسازد!؟ ترجمهای من
درآوردی از آيات قرآن بکند و يا روايتی را در مقابل روايتی ديگر بگذارد!؟
من بر اين باورم که زنجير مذهب بر هر پايی که باشد، گوش را کر، چشم را نابينا و زبان را
آلوده میکند. شما در جملهای آوردهايد که دين به مانند شراب است که حيوان را حيوانتر و انسان
را انسانتر میکند! جمله زيباست و قافيهدار ولی اما من هيچ گاه نديدهام که شراب انسان را
انسانتر کرده باشد! مگر در اشعار عرفانی! دين نيز هرگز انسانی را انسانتر ننموده است.
چرا که اصل دين بر پايه انسانيت نيست. در دين هر آنچه بر روی زمين و آسمان است، بـنده
و برده پروردگار میباشد. به پروردگار است که بايد سـود رساند و نه به بنده و برده! اگـر هم
اين اصل را بر شما تقيه کردند، ولی در عمل آن را انجام دادند. کدامين آخوند را شما سراغ داريد
که سودی برای جامعه و انسانها داشته است؟ حتی علی تـهرانیها و علی شريعتی ها هم
مگرسودی بهجز هموار نمودن راه برای خمينی را داشتند؟ اگر هم در اينجا و يا در آنجا و
مخصوصا در ميان مذهبيون مسيحی فردی را سراغ داريد که به انسانيت و به انسانها خدمت
کرده است، آن فرد فعاليت انسان دوستانه خود را از روی عشق و خارج از حوزه سنتی مذهب
و کليسا انجام داده است.
بسيار مسرورم که بالاخره شما و امثال شما به ماهيت خبيث سردمداران رژيم جمهوری اسلامی واقف
آمديد. نامه اخير شما را خواندم.
چه خوب که پس از انتظارها، خواست ما بر شديد الحن شدن نوشتههای شما تا مقداری برآورده شد.
آن موقع که ما جنـگطلبیها و آدم کشیهای خـمينی و سـپس نـوچههای بازماندهاش را به باد انتـقاد قـرار
میداديم ، تنها بوديـم و امثال
شـما در جبـهه مقابل هنوز به فرهنگ خرافات به قول خودتان کافرپرور حضرات اعتقاد داشـتيد.
در اين مختصر می خواستم تنهـا به دو نکته خلاصه وار اشاره کنم و اميدوارم که به آنها شما توجه
و تفکر عميق بنماييد.
نکته يکم اين اسـت که همواره از خود میپرسم چرا امثال شـما ظلم رژيم جنايتکار جمهوری اسلامی
را تنها امروز به اين وضوح میبينيد؟
مگر ظلمهای رفته بر ديگران در طی سی و دو سال عمر نکبت بارجمهوری اسلامی، که خارج از
محدوده خانواده گی شما بودهاند، ظلم نبودند؟
هنگامی که ثريا مهريزی برای خبرگيری از شوهر بیگناهش به زندان وکيل آباد مشهد میرود ،
او را نيز میگيرند و به همراه شوهرش اعدام می کنند . سال ۱۳۵۹ بود. بسياری در خواب خوش
و اما ما، هر چند که از خانواده ما نبود، هر آنچه را توانستيم انجام داديم. علی خامنهای در جريان
بود ولی هيچ نکرد! قاسم فردی بود که علی خامنهای در جلسهای (قبل از انقلاب ۵۷) در موردش
گفت: اگر دختر می داشتم به قاسم می دادم! هم ثريا را و هم شوهرش قاسم را علی خامنه ای
شکنجه کرد و کشـت.
هنگامی که دانستيم که سينما رکس آبادان را برای اسلام و برای خدا به آتش کشيدهاند، بسياری باز
هم در خواب بودند و نديدند و نشنيدند، ولی ما بوديم و فرياد برآورديم، هر چند فرياد ما آنزمان جيغی
تنها در اقيانوس سکوت به اصطلاح روشنفکران اکثرا مذهبگرا بود! و .... و هنگامهای بسياری
ديگر را میتوان برشمرد.
نکته دوم اينکه مناسب است اشارهای کنم به جمله زيبا و بسيار درست ديپلمات جدا شده از رژيم،
آقای احمد ملکی که میگويد: اولين راه مبارزه با ظلم، ترک ظالم است. آيا زمان آن نرسيده است
که شما نيز ترک ظالم به معنای واقعی آن را بکنيـد؟ آيا روشنفکر مذهبی میتـواند وجود داشته باشـد؟
به باور من در مذهب و مخصوصا در اسلام، روشنفکر معنا و مفهوم نـدارد. چرا که روشنفکر نوآور
است، به امروز علم دارد و تلاش در ساختن فردايی نوين را دارد. اما در مذهب تلاش تنها در توجيه
نقل قولهايی است که حتی صحت نـقل قولی آنها مشخص و معلوم نيسـت. چگونه يک روشـنفکر مذهبی
میتواند فلسفهای نوين را ارائه بدهد؟ مگر آنکه روايـت و يا حديثی جديد را بسازد!؟ ترجمهای من
درآوردی از آيات قرآن بکند و يا روايتی را در مقابل روايتی ديگر بگذارد!؟
من بر اين باورم که زنجير مذهب بر هر پايی که باشد، گوش را کر، چشم را نابينا و زبان را
آلوده میکند. شما در جملهای آوردهايد که دين به مانند شراب است که حيوان را حيوانتر و انسان
را انسانتر میکند! جمله زيباست و قافيهدار ولی اما من هيچ گاه نديدهام که شراب انسان را
انسانتر کرده باشد! مگر در اشعار عرفانی! دين نيز هرگز انسانی را انسانتر ننموده است.
چرا که اصل دين بر پايه انسانيت نيست. در دين هر آنچه بر روی زمين و آسمان است، بـنده
و برده پروردگار میباشد. به پروردگار است که بايد سـود رساند و نه به بنده و برده! اگـر هم
اين اصل را بر شما تقيه کردند، ولی در عمل آن را انجام دادند. کدامين آخوند را شما سراغ داريد
که سودی برای جامعه و انسانها داشته است؟ حتی علی تـهرانیها و علی شريعتی ها هم
مگرسودی بهجز هموار نمودن راه برای خمينی را داشتند؟ اگر هم در اينجا و يا در آنجا و
مخصوصا در ميان مذهبيون مسيحی فردی را سراغ داريد که به انسانيت و به انسانها خدمت
کرده است، آن فرد فعاليت انسان دوستانه خود را از روی عشق و خارج از حوزه سنتی مذهب
و کليسا انجام داده است.
جناب آقای سروش، نکتههای بسيار ديگری نيز به نظرم میآيند و اگر آنها را نمینگارم نه
به خاطر نداشتن جوهر در قلم که بر اين باورم که ... يک کلام بس باشد!
به باور من زمان آن رسيده که روشن و محکم نادرستی و بیسودی افکار آخوندی را برملا کنيم،
خود را از آنها مبرا و جامعه را به مبارزه فعال با اين جانيان انگل دعوت نماييم. لعنت و نفرين
برازنده و شايسته انسان روشنفکر نيست. اينها همه خرافاتی آخوندی بيش نيسـتند. تنها
کنشـهای سودمـند من و شماســت که ديروز را تـرميم و فـردا را میتوانند بسـازند.
شاد و سلامت باشيد
دکتر محمود تهرانی / فرانسه ـ ۳ اسفند ماه ۱۳۸۹
به خاطر نداشتن جوهر در قلم که بر اين باورم که ... يک کلام بس باشد!
به باور من زمان آن رسيده که روشن و محکم نادرستی و بیسودی افکار آخوندی را برملا کنيم،
خود را از آنها مبرا و جامعه را به مبارزه فعال با اين جانيان انگل دعوت نماييم. لعنت و نفرين
برازنده و شايسته انسان روشنفکر نيست. اينها همه خرافاتی آخوندی بيش نيسـتند. تنها
کنشـهای سودمـند من و شماســت که ديروز را تـرميم و فـردا را میتوانند بسـازند.
شاد و سلامت باشيد
دکتر محمود تهرانی / فرانسه ـ ۳ اسفند ماه ۱۳۸۹
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر